Rozrywka

Mem - historia powstania oraz etymologia słowa

Termin meme został po raz pierwszy użyty w 1976 roku przez Richarda Dawkinsa, brytyjskiego publicystę i biologa. Porównał on biologiczne geny do memów (z greckiego mimesthai). Zdefiniował je jako informacje i idee, które są przekazywane między ludźmi, samokopiują się, dostosowują do zmian w otoczeniu lub po prostu znikają, podobnie jak geny. Dwadzieścia lat później memy zostały spopularyzowane i przeniesione do sfery rozrywki i kultury.

Internetowy mem - Etymologia pojęcia

Warto przyjrzeć się etymologii stojącej za słowem mem. Niektóre źródła podają, że termin ten wywodzi się od mimesis, inne zaś odnoszą się jedynie do mimesthai. Korzeniem słowa mimesis jest mimos. To z kolei daje początek innym słowom, takim jak mimesthai i mimetiko.

Jakie memy są najczęściej spotykane w Internecie? Oto kilka przykładów:

  • polityczno-społeczne - Informacje o najczęstszych przywarach narodowych lub pochwały dumy narodowej. Memy są wykorzystywane do odzwierciedlenia niemal każdego wydarzenia społeczno-politycznego. Odnoszą się one do aktualnych wydarzeń politycznych i często są tworzone w celu wyrażenia osobistych odczuć piszącego. Memy tego typu często charakteryzują się nieatrakcyjną, a czasem nawet wulgarną treścią, gdyż polityka wywołuje silne emocje.
  • Ze zwierzętami - Ta kategoria zdominowana jest przez koty. Są słodkimi, puchatymi kuleczkami, które osładzają najczęściej obserwujące je panie. Mogą też być egoistycznymi, humorzastymi mężczyznami, którzy patrzą na wszystkich i wszystko wrogim okiem i ignorują wszystko dookoła. Oba typy są o tyle ciekawe, że wywołują podobne zainteresowanie. Memy o zwierzętach to nie tylko koty, ale także psy, konie i króliki. Wszystko zależy od kontekstu.
  • Dekadenckie - Dekadenckie memy mogą być tworzone zawsze wtedy, gdy jest powód do narzekania lub gdy go nie ma. Polacy uwielbiają narzekać, więc każdy powód do narzekania jest dobry. Jest to dobra rzecz, ponieważ możemy śmiać się z rzeczy, które nas frustrują. Jest wiele memów, które wyolbrzymiają problemy, aby rozładować złość, która się w nas kumuluje.
  • Pozytywne - Niektórzy ludzie uważają pozytywne memy za inspirujące, podczas gdy inni uważają ich czasami nadmierną naiwność za irytującą. Ten typ memów zachęca do pozytywnego myślenia i może pokazać piękno w otaczającym nas świecie. Czasami ta informacja może pójść za daleko. Głoszą one "połączenie z energią wszechświata", a po przeredagowaniu przez mądrzejszych internautów stają się memami satyrycznymi, naśmiewającymi się z pozytywnych memów.
  • Female - Kobiece memy to duży zbiór memów, które wykorzystują ten sam styl pocztówek, ale mają inne tło. Są one skierowane głównie do kobiet i żartują z bardziej seksownych części życia. Obejmują takie tematy jak odchudzanie, problemy damsko-męskie, prowadzenie domu i inne sprawy domowe.
  • Sport - Po każdym meczu śpiewana jest piosenka "Nic się nie stało, Polacy. Nic się nie stało". Internet jest pełen zabawnych obrazków, które pokazują emocje kibiców po każdym większym wydarzeniu sportowym. Memy, które pojawiają się po zwycięstwie są pozytywne, pełne dumy i radości. Jednak mogą być również bardziej gorzkie po przegranej. Istnieje wiele kreatywnych sposobów, aby powiedzieć, że "nic się nie stało".

Śmieszne memy i filmiki znajdziesz na https://spokeo.pl/filmiki

dziecko z telefonem

Memy internetowe - główne cele

Choć mem internetowy może być traktowany jako rozrywka, może być również źródłem morału. Często wykorzystywany jest do reagowania na konkretne wydarzenia w kraju, wyrażania swoich lęków i opinii, a także jako wentyl bezpieczeństwa, który pozwala uwolnić tłumione emocje.

Agencje reklamowe coraz częściej wykorzystują memy do wspierania swoich kampanii marketingowych. Agencje reklamowe coraz częściej wykorzystują memy do wspierania swoich kampanii marketingowych. Wiele osób, które używają ich na co dzień, nie wie, że są one produkowane komercyjnie.

Należy zachować ostrożność przy tworzeniu memów. Internauci są wrażliwi na próby sztucznego sterowania ich emocjami. Warto zaplanować i przetestować materiały, aby mieć pewność, że reklamowany produkt lub usługa nie stanie się obiektem żartów. Nie ma znaczenia, czy ma on pozytywny czy negatywny przekaz, jeśli pojawi się w Internecie, to tam pozostanie.

Jak zrobić atrakcyjny mem

Nie jest to łatwe zadanie. Wymaga kreatywności, poczucia humoru, wiedzy o aktualnych trendach i znajomości grupy docelowej. Zawsze istnieje niepewność co do tego, jak internauci zinterpretują daną informację.

Zanim włączymy memy do naszej kampanii marketingowej, sprawdźmy, jakie działania podejmuje konkurencja. Chcemy się upewnić, że nie są powielane i sprawdzić, czy ich pomysły nie wywołały niezamierzonych reakcji.

Udajmy, że jesteśmy naszym odbiorcą i wyobraźmy sobie, czego oczekuje. Następnie stwórzmy coś nowego. Potem wystarczy już tylko rozprzestrzenić wirusa przez internet.

Więcej znajdziesz na https://spokeo.pl/

Komentarze (0)

Zostaw komentarz