Kultura

Jak ważna jest jakość i obsada dla dramatów?

Dzisiaj dzielę się kolejnym projektem, który zrealizowałem dla American Film Market wraz z Bruce'em Nash'em z The Numbers. W tym artykule przyjrzymy się przedstawieniom dramatów i temu, czego potrzeba, aby odniosły one sukces.

Ten monikarski "dramat" jest często złośliwie traktowany przez profesjonalistów zajmujących się dystrybucją jako nie będący prawdziwym gatunkiem.  Istnieje pewna prawda co do tego twierdzenia - wiele filmów, którym brakuje wyraźnego gatunku, jest po prostu oznaczanych jako dramaty, a dramat jest dość szeroką klasyfikacją (tzn. każdy moment w życiu może być technicznie oznaczony jako dramat, podczas gdy nie każde wydarzenie można zaklasyfikować jako romantyczne, sci-fi, western itp.)

Głównym celem klasyfikacji gatunkowej jest ustalenie oczekiwań widzów.  Co dostaną w zamian za swoje pieniądze i czas, jeśli zdecydują się na obejrzenie Twojego filmu?  W przypadku komedii, będą się śmiać. Horror obiecuje przestraszyć i/lub zakłócić spokój.  Co obiecuje dramaturgia? Słownik Merriam Webster sugeruje, że filmy dramatyczne "opowiadają historię, która zazwyczaj wiąże się z konfliktami i emocjami poprzez akcję i dialog" i często mają "poważny ton lub temat".  Choć nie jest to "oficjalna" definicja dla przemysłu filmowego, to jednak jest to poręczna zasada.

Teraz, gdy wiemy, co badamy, zanurkujmy w to, co powiedziały nam dane.  Spojrzeliśmy na cztery pytania:

  • Co jest najważniejszym czynnikiem wpływającym na sukces dramatu?
  • Jakie inne czynniki wiążą się z sukcesem niezależnych dramatów?
  • Czy festiwale filmowe sprzyjają dramatom?
  • Czy castingi gwiazd mają znaczenie dla dramatów niezależnych?

1. Jaki jest najważniejszy czynnik wpływający na sukces dramatu?
Producenci dramatów zazwyczaj mają niskie budżety i konkurują na zatłoczonym rynku z niewielkim wsparciem marketingowym.  Więc każda przewaga konkurencyjna, którą mogą wyrzeźbić dla swojego filmu, będzie miała duże znaczenie.  Dobra wiadomość jest taka, że istnieje jeden czynnik, który przede wszystkim koreluje z sukcesem.

Aby to odkryć, obejrzeliśmy 1604 pełnometrażowe filmy fabularne wydane w amerykańskich kinach w latach 2000-15, dla których mamy informacje o budżecie produkcji (pełna lista znajduje się tutaj). Używając modelu algorytmicznego, który opracowaliśmy na podstawie rzeczywistych danych, byliśmy w stanie oszacować szanse, że każdy z naszych filmów osiągnie rentowność. Uwzględnia on wszystkie strumienie dochodów (od kina po syndykację) oraz wszystkie koszty (takie jak budżet, koszty marketingu i dystrybucji).

Następnie zbadaliśmy korelację pomiędzy zyskownością i poglądami widzów filmowych (mierzonymi za pomocą wyników użytkowników IMDb) a krytykami filmowymi (mierzonymi za pomocą meta-core'u filmu).

Wyniki są całkiem niezłe. Dramaty z niską punktacją wypadają słabo, podczas gdy filmy wysoko oceniane mają znacznie większe szanse na zysk.  Jeśli Twój dramat trafia do kin z oceną IMDb wynoszącą co najmniej 8 lub Metascore 70 lub wyższą, to jest bardziej prawdopodobne, że nie wygeneruje zysku niż nie. Dla niektórych może się to wydawać oczywiste, ale nie dotyczy to wszystkich gatunków.  Dla niektórych może się to wydawać oczywiste, ale nie dotyczy to wszystkich gatunków. Na przykład, filmy grozy mają znacznie słabszą korelację między jakością a rentownością.

Ważny jest również kształt wykresów.  Ulepszanie filmów z "ok" na "dobry" nie pomoże za bardzo - jest naprawdę, naprawdę dobry albo wracaj do domu!

2. Jakie inne czynniki wiążą się z udanymi dramatami niezależnymi?
Tak więc, jakość ma znaczenie. Ale jakie inne czynniki wpływają na to, że dramat odnosi względny sukces?

Szukając w zbiorze danych The Numbers, wyciągnęliśmy wszystkie dramaty wyprodukowane w Stanach Zjednoczonych od 2000 roku z budżetem poniżej 10 milionów dolarów, które otrzymały wydanie teatralne i zbadaliśmy stosunek między ich krajowym budżetem kasowym a budżetem produkcji.

Aby nie przekrzywiać zbytnio danych, wykluczyliśmy filmy, które zarobiły ponad 10 razy więcej niż ich budżet, oraz te, które zarobiły mniej niż 1% budżetu. (Łączna wielkość próby po zastosowaniu tych zasad wyniosła 228 filmów) Współczesna beletrystyka generuje najlepszy wśród typów kreatywnych zwrot kasowy, prawie dwukrotnie większy niż fabuły historyczne i dramatyzacje.

Czy oznacza to, że współczesny jest dwukrotnie bardziej popularny wśród publiczności? Nie wydaje nam się. Zamiast tego uważamy, że fikcja historyczna i dramatyzacje (które z definicji są również osadzone w przeszłości) są droższe do zrobienia: pomyśl o rekwizytach, inscenizacji, pojazdach odpowiednich do okresu i tak dalej. Nie oznacza to, że filmy, których akcja toczy się w przeszłości, nie mogą odnieść sukcesu - ale nakręcenie filmu w przeszłości ze względu na niego prawdopodobnie nie jest dobrym pomysłem.

Wśród źródeł, oryginalne scenariusze wypadają nieco lepiej niż filmy oparte na książkach fabularnych, i znów lepiej niż filmy oparte na rzeczywistych wydarzeniach (kategoria ta obejmuje filmy oparte na książkach merytorycznych). Wiąże się to prawdopodobnie z kosztem powtórnego nakręcenia filmu w odpowiednim czasie, ale innym możliwym czynnikiem jest to, że autor książki nie jest ograniczany myślami o tym, ile ich stworzenie może kosztować film. Jeśli kluczowa scena w książce ma miejsce w czasie burzy śnieżnej, adaptacja filmowa książki będzie prawdopodobnie musiała zawierać burzę śnieżną... i koszt związany z jej nakręceniem.

W przypadku ratingu MPAA, efekt jest mniejszy. Folie z oceną R mają na ogół nieco lepsze wyniki niż folie z oceną PG-13 i PG-13 nieco lepsze niż PG. Ale różnica nie jest tak duża, że przypisywalibyśmy jedną ocenę do drugiej - prawdopodobnie lepiej jest zrobić film autentycznie, niż martwić się o dodanie lub usunięcie konkretnej treści.

Nie jest to prawdą przy wyższych budżetach (dlatego praktycznie wszystkie filmy studyjne są PG lub PG-13), ale w przypadku niezależnej dramaturgii docelowa publiczność ma ponad 18 lat i najprawdopodobniej nie opiera swoich decyzji o wyborze filmu na podstawie oceny.

Jeśli zaczynasz od zera, ta analiza sugeruje, że współczesne, oryginalne dramaty scenariuszowe, oceniane w skali R, wypadają nieco lepiej. Ale istnieją ogromne wariacje dla poszczególnych filmów, a kopiąc nieco głębiej, jest naprawdę kilka zasad, które się wyróżniają:

Należy mieć na uwadze budżet, szczególnie jeśli chodzi o konieczność nakręcenia filmu w określonym czasie.
Czy podczas adaptacji istniejącego materiału, jest coś, co może być drogie w realizacji filmu?
Jeśli Twoją grupą docelową są osoby dorosłe, nie przejmuj się zbytnio utrzymaniem oceny filmu PG lub PG-13, ale raczej autentycznym opowiadaniem historii.
3. Czy festiwale filmowe sprzyjają dramatom?
Festiwale filmowe są często postrzegane jako ważny kanał dla filmowców dramatycznych, miejsce, w którym mogą oni zaprezentować swoje nowe filmy i przyciągnąć oferty dystrybucyjne. Dane te z pewnością potwierdzają przekonanie, że na dużych festiwalach dramaty wypadają lepiej niż inne gatunki.

Nominowanych do głównej nagrody filmowej oglądaliśmy na czterech festiwalach filmowych - Festiwalu Filmowym w Cannes, Festiwalu Filmowym w Berlinie, Festiwalu Filmowym w Sundance (Konkurs Dramatyczny) oraz Festiwalu Filmowym w Londynie.

Przez siedem lat studiowaliśmy, 76% nominowanych filmów było dramatami, podobnie jak 86% zwycięzców.  Natomiast tylko 33% filmów wydanych w amerykańskich kinach w tych latach było dramatami.

4. Czy casting gwiazd ma znaczenie dla niezależnych dramatów?
Ostatnie pytanie, na które chcieliśmy odpowiedzieć, brzmiało: czy casting znanej aktorki lub aktorki w filmie niezależnym ma znaczący wpływ na jego realizację.

W tym celu ponownie przyjrzeliśmy się filmom o budżecie od 1 miliona do 10 milionów dolarów, nakręconym od 2000 roku, a także niektórym zgłoszonym do kasy, i użyliśmy The Numbers Bankability Index do pomiaru siły gwiazd każdego filmu.

Posłużyliśmy się prostą miarą polegającą na zsumowaniu "wartości na film" każdego aktora w filmie, zgodnie z Bankability Index, bez względu na to, czy grał rolę główną, czy drugoplanową. Jest to nieco przybliżona miara, ale pozwoliła nam uzyskać jak najszerszy zestaw filmów do analizy-353 w sumie.

Frankie (2004) online. Obsada, opinie, opis fabuły, zwiastun

Komentarze (0)

Zostaw komentarz