Inne

Jak wzmocnić odporność na jesień? 5 sprawdzonych sposobów

Częste infekcje, nawracające opryszczki, uczucie chronicznego zmęczenia czy senność to sygnał, że organizm jest osłabiony. Co zrobić, aby jesienią cieszyć się wigorem i pełnią zdrowia? Jak się okazuje, wystarczy przede wszystkim pomyśleć o zmianie diety oraz kilku nawyków.

Ciepłe i pożywne śniadanie

Śniadanie powszechnie uznawane jest za najważniejszy posiłek dnia. W porannym pośpiechu wiele osób zapomina o zjedzeniu czegoś ciepłego i pożywnego. Tymczasem, aby organizm mógł skutecznie zwalczać drobnoustroje, powinien mieć regularnie dostarczone wszystkie niezbędne dla zdrowia witaminy i mikroelementy takie jak wapń, błonnik, magnez, potas, fosfor czy kwasy omega-3. Pożywne
i dobrze zbilansowane śniadanie to najlepsza gwarancja energii na cały dzień. Specjaliści do spraw żywienia rekomendują, aby sycący oraz pełnowartościowy posiłek zjeść do godziny od pobudki. Dobrym pomysłem na szybkie i zdrowe śniadanie jest kasza jaglana podana na ciepło z duszonymi jabłkami, rodzynkami, orzechami nerkowca migdałami. Inną propozycją na pożywny posiłek o poranku jest tradycyjna jajecznica smażona na maśle oraz szklanka własnoręcznie wyciskanego soku owocowego lub płatki owsiane ugotowane na mleku z suszonymi owocami.

Herbaty owocowe

Jesienią, przy niższej temperaturze powietrza, ludzie zwykle odczuwają mniejsze pragnienie, w efekcie czego piją dużo mniej wody niż latem. W rezultacie, dochodzi do odwodnienia organizmu, spadku wydolności fizycznej i umysłowej oraz pogorszenia zdolności pamięciowych.

Warto więc regularnie pić herbaty owocowe, np. z aronii, czarnej porzeczki, dzikiej róży czy malin, które bogate są w witaminy A, B, C i E, a także wapń, magnez i żelazo. Co więcej, picie gorącej herbaty w okresie jesienno-zimowym to jeden z najlepszych sposobów na szybkie rozgrzanie się. Podczas parzenia herbat liściastych oraz na bazie suszonych kwiatów czy owoców, warto sięgnąć po stalowe lub silikonowe zaparzacze, dostępne w fantazyjnych kształtach i bogatej gamie kolorystycznej.

Mniej stresu, więcej sportu

Jednym z głównych czynników zaburzających funkcjonowanie układu odpornościowego jest stres, w wyniku którego organizm staje się podatny na ataki drobnoustrojów, pogarszają się jego zdolności obronne, a liczba białych krwinek znacząco spada. Aby skutecznie zwalczyć uczucie napięcia i stresu, warto zgłębić tajniki jogi, medytacji i technik relaksacyjnych. Przede wszystkim należy nauczyć się rozumieć siebie i swoje ciało, a także szukać ujścia dla złych emocji, np. poprzez regularne (przynajmniej 3 razy w tygodniu) uprawianie aktywności fizycznej. Choć wyzbywanie się stresu to długotrwały proces, każdy krok w jego stronę wpływa pozytywnie na układ odpornościowy, skutecznie wzmacniając go i pomagając uchronić się przed chorobotwórczymi drobnoustrojami.

Warzywa i owoce

Szczególnie w okresie jesienno-zimowym, codzienną dietę warto wzbogacić o naturalne produkty, zawierające minerały i witaminy - przede wszystkim C, która nie tylko zapewnia naturalną ochronę przed bakteriami i wirusami, ale także skutecznie uszczelnia naczynia krwionośne.

Cennymi źródłami witaminy C są między innymi:

- natka pietruszki,

- dzika róża,

- czerwona papryka,

- porzeczki,

- cytryny,

- pomarańcze,

- grejpfruty.

Warto sięgać również po produkty spożywcze, bogate w cynk i selen – antyoksydanty, które skutecznie zabezpieczają organizm przed wolnymi rodnikami. Do naturalnych źródeł cynku i selenu należą m.in. orzechy, ostrygi oraz zboża (głównie kiełki pszenicy i ziarna sezamu).

Kiszonki

Stara, sprawdzona metoda na wzmocnienie układu odpornościowego to jedzenie kiszonek. W praktyce, kiszona kapusta, ogórki czy kwas chlebowy są bogate w wartościowe bakterie probiotyczne, które przywracają naturalną równowagę flory bakteryjnej jelit. To właśnie w nich znajduje się najwięcej limfocytów, czyli komórek odpornościowych, które chronią przed groźnymi dla zdrowia patogenami oraz stymulują organizm do walki z drobnoustrojami.

Więcej praktycznych porad, dotyczących wzmacniania odporności organizmu jesienią można znaleźć w artykule o odporności jesienią.  

Artykuł sponsorowany